Din väg är kärlek och förlåtelse

 

“Det finns ingenting jag inte kan göra. Allt ni kan göra kan jag också göra.”

Hans röst fyller hela den fullsatta Nationalteatern. Han som står där framme på scenen, vitklädd med en krycka i vardera hand, når fram, når in. Och vi lyssnar. Vi tittar. Vi ser. Vi ser både honom och de andra vitklädda dansarna. Så slutar han tala och musiken börjar. Aster Awekes mjuka röst, helt a cappella: “Din väg är kärlek och förlåtelse. Din väg är kärlek och förlåtelse”. Dansarna rör sig över scenen i långsamma, pulserande rörelser. De omfamnar varandra, väntar in varandra, lyfter varandra, rör sig tillsammans. De formerar sig och omformerar sig utan att man märker hur, den ena rörelsen flyter in i den andra, den ena människan in i den andra tills man inte längre ser var den ena slutar och den andra tar vid. Kryckor används ömsom som stöd ömsom som dansredskap, det blir inte viktigt när de är vad.

Det är onsdagskväll den 7 juni och vi är på dansföreställning i Addis Ababas Nationalteater. Vi tittar på en av Destino Dance Companys grupper. Hit har även många internationellt etablerade balettdansare kommit för att uppträda. Lokalen är fullsatt till sista stol och vi hänförs av den fantastiska dans vi får uppleva denna kväll. Destino Dance Company (finns på Facebook) bidrar med en dansgrupp där några av dansarna är funktionshindrade och dansar med hjälp av kryckor. Eller, kryckorna är snarare en förlängning av deras armar såsom de lärt sig att använda dem. Det är fantastiskt att ha fått vara med om denna dansföreställning och jag är tacksam över att jag fick vara med och se.

Dansarens inledande ord har klingat i mina öron ända sedan i onsdags.  För de är sanna på ett sådant djupt sätt. Det är så mycket som skiljer oss människor åt i livet. Villkoren är olika, väldigt olika: utbildning, pengar, tillgångar, familj. Vi föds med, och lever i, så olika förutsättningar. Men ändå, vid slutet av dagen och vid slutet av vägen, kärlekens och förlåtelsens väg:

“Allt förmår jag genom honom som ger mig kraft.”

Fil 4:13

Guds frid!

Sophia

2 Comments

Filed under Uncategorized

2 responses to “Din väg är kärlek och förlåtelse

  1. Nina Westberg

    Hej. Ja, det måste ha varit fantastiskt att se den föreställningen! Det jag annars har emot balett är att jag vet att dansarna sliter ut sina vackra kroppar i förtid genom att till ex dansa så mycket på tå, det är onaturligt. Dansen ni såg illustrerar livet tillsammans i en kärleksfull gemenskap, det är vackert!

Leave a Reply

