När jag var barn talade jag som ett barn

Kära läsare och vänner!

Idag har varit en sådan där milstolpe-dag som kommer då och då i livet. Jag har nu ”tagit examen” på språkskolan och går alltså vidare mot nästa steg. Mekane Yesus Joint Language School ger verkligen människor verktyg att navigera i den nya kulturen – inte bara språkledes utan också kulturledes. Är tacksam för det jag har fått lära mig och ser med lika delar bävan och förväntan fram emot nästa steg – härnäst SIL:s konferens och retreat och därefter (när ska jag sluta vara student?!?!) studentlivet med distanskursen ”Narrative Discourse Analysis” och en workshop i Nairobi i maj. När dessa saker väl är avklarade är det förhoppningsvis dags att påbörja konsultarbetet så smått så smått.

”När jag var barn talade jag såsom ett barn” säger Paulus i 1 Kor, 13. Jag är inte längre ett barn på amarinja, men inte heller fullvuxen. Mer som en tonåring typ. Kanske jag en dag blir vuxen. Men tänk ändå – det kommer en dag då ALL kunskap ska bli vår, inga mer gåtfulla speglar, inga mer gissningar och ungefärliga uppskattningar, utan ansikte mot ansikte:

”När jag var barn talade jag som ett barn, förstod som ett barn och tänkte som ett barn. Men sedan jag blev vuxen har jag lagt bort det barnsliga. Ännu ser vi en gåtfull spegelbild; då skall vi se ansikte mot ansikte. Ännu är min kunskap begränsad; då skall den bli fullständig som Guds kunskap om mig.”

1 Kor. 13:11-12

Med önskan om en fin helg!

Sophia

Mina lärare Badeg, Belaynesh och Kefiyalew (Är jag såå lång??)

En andakt över Matt. 25:14-30

Kommer sakna detta ställe och dessa människor!

4 Comments

Filed under Uncategorized

4 responses to “När jag var barn talade jag som ett barn

  1. Staffan Schmidt

    Wow! Grattis Sophia! :)

  2. Anna Strömqvist

    Grattis Sophia! Alltid lika roligt att läsa era inlägg. Visst har ni koll på anmälningstiden för patrullriks…! (senast 28/4) Hoppas vi kan ses där, det vore så kul. Vi åker som huvudledare för vårt gäng härifrån. kramar från Anna S

Leave a Reply

