Guds nåd glimmar till

Kära vänner!

Vi är tillbaka i Addis efter en mycket fin retreat ihop med andra EFS-missionärer. Den här gången var vi på Zanzibar, bland snäckor, fiskare och ljumma kvällsbad. Många givande samtal har det blivit och bibelstudium ledda av vår missionsföreståndare Stefan Holmström! Det har varit så uppfriskande och vi känner oss stärkta till kropp, själ och ande.

Idag var jag för första gången med på en Mekane Yesus-seminariets morgonandakter. Jag behöver bättra på mitt “andliga ordförråd” på amarinja och då är ju andakter ett perfekt tillfälle. Jag älskar ju också att sjunga men det har varit så svårt att lära sig sångerna här eftersom tonspråket är så annorlunda och (för mig) så svårsjunget. Har många gånger känt mig ledsen och nedslagen över att jag inte kan sjunga med i sångerna trots att vi varit här i nästan två år nu. Egentligen är det bara en sång jag kan riktigt bra på amarinja (och det är den amhariska version av “Jag har beslutat att följa Jesus”). Därför blev jag så väldigt förundrad och glad under morgonens andakt när första sången man valde från sångboken (som har över 500 sånger) var just den sången. Ibland är Guds omsorg så påtaglig. Så vardaglig. Nåden glimmar liksom till och sträcks fram mot en, från ett oväntat håll. Med så mycket humor, ljus och värme. Som ett liten glittrande meddelande från Fadern som skär genom tid och rum och säger: Misströsta inte, jag är med dig. Nu börjar vi med den du kan så kan du lära dig andra undan för undan.

“Ty Gud, som sade: ”Ljus skall lysa ur mörkret”, har lyst upp mitt hjärta, för att kunskapen om Guds härlighet som strålar från Kristi ansikte skall sprida sitt ljus.” 2 Kor. 4:6

Med all kärlek,
Sophia

9 Comments

Filed under Uncategorized

9 responses to “Guds nåd glimmar till

  1. Staffan Schmidt

    Fantastiskt hur Gud visar sin kärlek i det som vi ofta uppfattar som småsaker. Det gäller bara att se det. Tack för den påminnelsen.
    Härligt att ni har fått vara på Zanzibar!
    Hälsningar från S, R och en liten liten pöjk :)

  2. Å sicket fint kort på er!!
    Och jag älskar sista raderna: “Som ett liten glittrande meddelande från Fadern som skär genom tid och rum och säger: Misströsta inte, jag är med dig. Nu börjar vi med den du kan så kan du lära dig andra undan för undan.”!!

  3. Nina Westberg

    Tack før ænnu en fin berættelse, och ett fint familjefoto æn om ungarne – varken stora eller små, verkar så speciellt roade av fotografen…. Du, Sophia, har så gott tonåra att det ær ingen tvivel om att du kommer att læra dig de andra sångerna också undan før undan. Kristi ansikte strålar mot er, som det står i bibelversen.

  4. Kul att du kan just den sången!! Det är en av få som jag också kan. Vi brukade lära ut den på de barnläger jag varit med på i Asella, det var en helt otrolig känsla när kidsen efter en veckas läger gick ifrån campet sjungandes den sången och man hörde den skandera längre och längre bort. Jag håller med om att det är en skön känsla när man kan sjunga tillsammans :) (och jag har nu hittat er blogg och kommer troligen kommentera på massa gamla poster :)) Hoppas allt är bra med er! Ni är bra och jag saknar er! Kram

Leave a Reply

