Kursändringar

wp-1484672297554.jpg

Här blir det betongparkering!

Även i Sverige råkar vi ju då och då ut för oväntade händelser som ställer vår dag på ända. Men jag har en känsla av att det händer oftare här. Kanske för att de oväntade sakerna är just så oväntade.

I Sverige har vi ju koll på att SJ inte fungerar på vintern och att det kommer bli avstängningar på E18 när blixthalkan slår till. Det oväntade är ändå inte så oväntat i den egna kulturen: vi är ju vana. Riktigt så bra koll har vi inte fått på tillvaron här än utan känner nog ganska ofta att det enda man vet är att man inte kan veta…

Särskilt när det gäller lagar och regler har det därför utvecklats ett slags djungeltrumma oss västerlänningar emellan: allt för att hjälpa varandra att få vardagen att fungera lite smidigare och en aning mer förutsägbart.

Jag visste därför mycket väl att jag skulle bli ombedd att gå till en läkare och få ett friskhets- och syn-intyg från honom för att få mitt körkort förnyat. Denna nya – och i grunden av mig väldigt uppskattade procedur; blinda och sjuka bör få slippa köra i den här trafiken – hade jag nämligen fått redogjort för mig av en norsk kollega (som tyvärr inte hade hunnit få samma information av någon annan innan.)

Glad i hågen åkte jag över precis hela Addis till det kontor (Gulele för er som vet) där mitt körkort skall förnyas, fick instruktionen att bege mig till läkaren och försökte på första bästa klinik.

wp-1484672457387.jpg

Ostatlig klinik

Vad jag tyvärr inte hade hört över djungeltrumman var att det bara är statliga kliniker som får utfärda dessa intyg. Så det bar iväg till ytterligare en klinik där de hävdade att de bara gjorde fullständiga hälsokontroller vilket bla innebar urin- och stol- prov och röntgen av bröstkorg.

Det fick helt enkelt bli ytterligare en klinik (kände inte riktigt för röntgen) som vänligen upplyste om att det bara var måndag till fredag som dessa intyg utfärdas och att det gällde samtliga statliga kliniker (om man inte ville ha fullständig hälsokontroll): ytterligare en sak jag inte visste.

Men nu vet jag och därmed djungeltrumman också. En oförutsedd kursändring som gav intressant och lärorik inblick i hur tre olika kliniker ser ut och var de ligger.

I morse tänkte jag därför åka och få det där intyget fixat, tisdag som det är. Även nu blev det oväntade det som gav dagen ny form och innehåll i mitt medvetande: framför den enda gaten till seminariet stod en jättelik betongbil ihopkopplad med en ännu mer jättelik pumpbil.

Seminariet snyggar nämligen upp inför årets General Assembly som kommer gå av stapeln nästa vecka och då skall det gjutas betongplatta över hela parkeringsplanen innanför gaten. Så nu kan man inte ta sig ut annat än till fots förrän torsdag eller fredag; Kursändring igen och återigen till förnöjelse för en sådan som jag som tycker det är väldigt underhållande att få en nära inblick i hur man lägger betong här: en blandning av gammal och ny teknik kan man säga. Nu får det med andra ord bli taxi ett par dagar om vi skall någonstans. Sophia till jobbet tex… Våra amerikanska grannar hade turen (?) att ha bilen på utsidan när betongbilarna rullade in … så de kan nu inte komma in. Varje överraskning kan ha två sidor.

Det är dock inte alltid som oväntade kursändringar äger rum, utan ibland ligger planen också kvar: jag blev till exempel ombedd att byta ut min kurs i NT’s epistlar mot en kurs i Hebreiska istället eftersom enda hebreiskaläraren här med en veckas varsel åker till Israel en termin på ett (för oss andra) oväntat stipendium. Men det kände jag var lite väl mycket kursändring och bad att få hålla mig till den ursprungliga kursen, så att säga. Visst känner jag mig ofta som en tämligen flexibel människa men att på två veckor läsa in hebreiska nog att kunna undervisa i detta (visserligen alldeles ljuvliga) språk kändes lite väl flexibelt. Men känner ni någon hebreiskalärare (Sophia har inte tid) som kan hoppa in en termin med oväntat varsel så skicka gärna hit honom eller henne så finns det en mycket varm seminariefamn och finfina kollegor att komma till!

Tänkte nu avsluta dessa två erfarenheter med ett Jesusord som jag tycker på något sätt innesluter dem båda (eskatologin beskriver ingen kursändring utan själva kursmålet. Men det målet kommer dyka upp mycket oväntat):

Var beredda, också ni, ty när ni minst väntar det, då kommer Människosonen. (Luk 12:40)

Leave a comment

Filed under Uncategorized

Leave a Reply

