Finns ingen lag är synden… knappast att kopiera

Jag har just nu två kurser: Introduction to Biblical Interpretation och Introduction to the Old Testament för ettor respektive tvåor här på Mekane Yesuskyrkans Seminarium (MYS).

Gordon Fees klassiker i MYS alldeles egen upplaga

Gordon Fees klassiker i MYS alldeles egen upplaga

Det är en skara oerhört tacksamma studenter som ersätter sina bristande engelskakunskaper med stor och uttalad entusiasm över det fantastiska att få studera Bibeln exegetiskt. Det intressanta är att det är så många som läser en Bachelor (4 års studier, ungefär motsvarande en högskoleexamen) i teologi utan något annat syfte än att lära sig mer teologi.

Visst är det många som skall bli präster, pastorer eller lärare, men det är också väldigt många som tänker sig en helt annan bana än den kyrkliga senare i livet men som vill tjäna sin församling som volontär vid sidan av sitt kommande arbete och därför känner att de behöver ordentligt med teologi i botten.

Tänk att lägga fyra års studier och därmed lika många års studiepengar (utbildning är ju på intet sätt gratis här) för att bli en bättre volontär i församlingen när det gäller att leda bibelstudie- och bönegruppen, söndagsskolan eller lovsången! Det är väl ändå rätt föredömligt? Inte minst då pengar för de allra flesta här är att betrakta som en rejäl bristvara.

En annan sak som måste räknas som bristvara är böcker. För att inte tala om teologiska böcker. Att få tag på en hygglig studiebibel till en någotsånär rimlig kostnad (runt 800 ETB = ca 300 kr, eller en månadslön för väldigt många människor) är relativt enkelt men att få tag på god exegetisk litteratur eller bibelkommentarer är i princip omöjligt. Seminariet har därför löst detta på två sätt: dels säljer man vissa donerade eller egenimporterade böcker till extremt låga priser och bara till studenter som har dessa böcker som kurslitteratur och dels har man ett eget tryckeri.

Tryckeriet på MYS

Tryckeriet på MYS

Detta tryckeri förestås av en mycket spännande autodidakt vid namn Theofilos som ser till att kopiera valfri bok i klassuppsättningar och sälja till tryckpris. Detta är möjligt då copyright inte existerar här, så det finns absolut ingen som klagar. Tvärtom är kopiering ofta enda sättet för en student att bygga upp ett eget litet teologiskt bibliotek. Som lärare väljer man alltså ut en bra kursbok som man antingen har köpt själv eller lånat i biblioteket och lämnar till Theofilos som ser till att den blir kopierad. Och vi pratar inga sladdriga A4-häften inte: nej riktigt bundna böcker är det, tillskurna i alldeles äkta papperskärarmaskin med limmad rygg och hårda(re) pärmar. Bokbindaryrket har han lärt sig av vår minst lika fantastiska bibliotekarie, Mehret-Ab, som gör sitt yttersta för att förmå studenterna att förstå vikten av att läsa böcker.

Själv har jag försökt introducera den digitala boken här och det ser ut att så smått slå rot: i princip alla studenter har nämligen en smartphone. Jag råder dem frimodigt att skapa sig ett konto på logos.com eller åtminstone utnyttja de bibelappar med tillhörande bibellitteratur som finns. Rätt nöjd blev jag häromdagen då Salifo – en student jag hade i våras – kom och ville tipsa mig om ett gäng bra appar och hemsidor med gratis teologisk litteratur i syfte att uppdatera min (i hans tycke alldeles för korta) lista på internettips som jag brukar ge till studenterna.

För mig som ändå älskar böcker allra mest och i botten är mycket kluven till idén att sitta och läsa digitalt har Theofilos varit en mycket fin bekantskap: hos honom har jag på lediga stunder fått gå i bokbindarskola och limma, slipa, såga och skära så det står härliga till. Det är nämligen även så att han lagar och restaurerar böcker från andra bibliotek i staden (och då passar han på att läsa böckerna han får in – ett av skälen till hans enorma bildning).Ato Theofilos lär mig hur man limmar bokrygg...

Ato Theofilos lär mig hur man limmar bokrygg…

Detta arbete har jag fått hjälpa till med och jag har då fått titta in i hemligheterna med MYS bokbindning. Om jag trott att bokbindare såg på sitt arbete som ett slags konsthantverk har jag fått ändra uppfattning. I alla fall vad gäller bokbindningen på här på MYS. Här handlar det om att snabbast möjligt och till minsta möjliga pris förverkliga lärarnas tryckönskningar. Då håller man inte på med dyrbarheter som bokbindarknivar, bokryggsväv eller läder. Nej kökssax, gasbinda från apoteket och pappkartong är det som gäller. Och trälim i mängd. Limmet appliceras hastigt och flödigt med en stenhård pensel, ryggarna sågas med ett avbrutet bågfilsblad och till ryggförstärkning användes spillbitar av papp som hittas lite här och lite var och runtikring.

...och jag härmar efter bästa förmåga.

…och jag härmar efter bästa förmåga.

Till limpressar används stora högar spillpapper och slutligen torkas ryggar och limningar framför en värmelampa. Till limskydd blir det uppklippta plastpåsar eller OH-blad och allt detta i en salig men underbar oreda som Ato Theofilos och hans många hjälpredor (läs extraknäckande studenter) bemästrar ofattbart skickligt. Kort sagt en ljuvlig miljö för en seminarielärare som vill arbeta lite med händerna ibland och samtidigt slippa städansvar :).

När böckerna sedan är tillskurna och klara bärs de till seminariets minimala men otroligt välutrustade bokhandel och säljs till så fantastiska priser att till och med studenterna har råd med dem. I alla fall de flesta. De som inte har råd läser istället i biblioteket eller följer mitt råd och fotar litteraturen digitalt med sin mobilkamera. ”Finns ingen lag är synden död ” resonerar ju Paulus (Rom 7:8) som levde i en tid – som i likhet med Etiopien – saknade copyrightlagstiftning för teologisk litteratur.

Jag har därför inte särskilt mycket samvetsnöd för MYS myckna boktryckande utan tänker frimodigt att det flitiga åberopandet av copyrightlagar i vår del av världen välan minst lika mycket kan gå in under Paulus kategori ”begär” (samma vers) som viljan att bryta mot dem (när de väl har stiftats). Kärleken till pengar är ju som bekant roten till allt ont (1 Tim 6:10), men sannerligen inte kärleken till att genom god litteratur få lära sig mer om Bibelordet.

3 Comments

Filed under Uncategorized

3 responses to “Finns ingen lag är synden… knappast att kopiera

  1. Jag ÄLSKAR denna bloggpost! Från början till slut! 😄

  2. Elvira

    Läste detta med nöje, Elias!

Leave a Reply

