Att äta med en råtta

råtta

Resterna av ett demolerat råttbo

Vi har haft en råtta boende hos oss. Under vår köksbänk huserade hon och styrde och ställe som hon ville tills vi bestämde att nu fick det vara slut med den saken. Elias röjde under diskbänken och tog bort hela hennes bo som hon så mödosamt byggt upp. Även EFS-missionärers barmhärtighet har en gräns så att säga….;) Efter diverse försök med fällor (som hon utan besvär överlistade) blockerade vi alla vägar så att hon inte kunde komma upp i huset längre och för en dryg vecka sedan försvann hon. Härligt!

I morse när jag gick upp för att äta frukost noterade jag emellertid att en halv avokado var uppäten i vår frukthylla. Vad var nu detta? Jo, mycket riktigt hade hon kommit tillbaka. Hon hade nämligen lämnat omisskännliga spår efter sig.

Med skräck drog jag mig till minnes hur jag ivrigt och glupskt igår ätit upp alla kakor i en låda som stått framme på köksbänken ett par dagar. Jag hade observerat hur vissa av dem var halva och såg ut som om de var ätna på men hade, utan vidare eftertanke, dragit slutsatsen att det var maken och pojkarna som varit framme (konstigt nog eftersom det inte lämnas många halva kakor i vårt sötsugna hushåll). Nu ställdes den saken i ett nytt ljus så att säga. Sanningen är lika obarmhärtig som den låter: JAG HAR ÄTIT SAMMA MAT SOM EN RÅTTA! Som en råtta klivit över och smaskat på. Vad blir det nu?? Digerdöd i värsta fall, har-pest i bästa??? Ve och fasa!

Josef konkluderade det hela på ett fabelmässigt sätt under frukosten:

”Så kan det gå när man är glupsk”.

Ja, det kan väl det. Det borde jag ju vetat. Även Syrak 37:29 visse ju att:

”Sukta inte efter allsköns läckerheter

och hänge dig inte åt frosseri”

Kanske slutar det med att du delar mat med en råtta.

Sophia

9 Comments

Filed under Uncategorized

9 responses to “Att äta med en råtta

  1. mannemanu

    Hahahaha

    > 19 maj 2016 kl. 10:28 skrev Bibelbruk :
    >
    >
    >

  2. Jacobus

    En spännande historia!! Jag hoppas du blir inte sjuk. Hälsningar, Jacobus

  3. Nina Westberg

    Hej. Det dær var det bæsta du skrivit på længe! Jag ska verkligen ta åt mig Syraks visa ord. Och jag hoppas att du fortfarande ær symptomfri vad det gæller pest och annat farligt. Hon var nog en frisk o sund godisråtta! Kanske har till och med ditt immunførsvar stærkts nu. / Skriver mer sedan. / Nina

  4. Lovisa

    Uuh! Inte alls roligt förstås, men man kan ju inte låta bli att skratta lite. Särskilt inte när du kommer till Josefs konstaterande ;)

  5. stasch

    Vilket underbart inlägg (att läsa)! Står på spårvagnen i ett regnigt Göteborg och försöker hålla mig för skratt. Och Josefs konstaterande… åh jag saknar er!

Leave a Reply

