Siklet

Abayneshochasade

Abaynesh och Asade

Lera. Lera överallt. Och på leran utbredda plastskynken och på plastskynkena utlagda tygstycken och sjalar. På dessa står och sitter en vit skara som tillber den korsfästne Konungen. Kyrkan, full till sista plats, ligger långt där framme och framför den ett vitt  hav av människor. Leran må ha fått övertaget om fötter och smalben, men huvud och överkroppar är vita som snö.

kyrka

Ur högtalarna mässar prästerna så att orden och sångerna hörs vida omkring. Det är inte mycket jag förstår. Men så plötsligt: KYRIE ELEISON. Herre förbarma dig. Som på en given signal ställer sig alla upp, korsar händerna över axlarna, går ner på knä med pannan mot marken och kysser den, upp igen och sedan tillbaka till marken. Vilken syn! Så vackert med ett vitt böljande hav som ber om Herrens förbarmande. Och jag tänker att det är något speciellt när hela kroppen får vara med i tillbedjan. Dessutom hjälper rörelserna till att hålla kylan stången.

Det är etiopisk långfredag, Siklet, och Asade och Abaynesh, vår hushållerska och nanny, har tagit med mig till kyrkan de brukar gå i. Jag tror aldrig jag har blivit så väl omhändertagen. De är SÅ måna om mig: De rättar till sjalarna på marken så att jag inte ska bli smutsig om byxorna, de frågar om jag fryser, förser mig med extra sjalar och förklarar vad som pågår i gudstjänsten. Asade följer mig dessutom både till och från stället där jag ställt bilen. Hon vill hjälpa mig att freda mig mot överförfriskade män som rumlar ut från barerna längs med “China-gatan”. På vägen mot bilen diskuterar vi dagens predikan. Jag har uppfattat några meningar här och var. Bland annat att prästen talade om mörkret som föll över jorden under korsfästelsen. “Ja”, utlägger Asade (och prästen?). “Jesus hängde ju naken på korset och för att Maria Jesu mor skulle slippa se honom sådan sände Gud mörker.”

Det har varit en intressant dag och nu är jag trött och lycklig och ska kurera min begynnande förkylning med lite färsk ingefära. De leriga skorna får vara så länge. Jag tvättar dem imorgon.

“Sedan såg jag, och se: en stor skara som ingen kunde räkna, av alla folk och stammar och länder och språk. De stod inför tronen och Lammet klädda i vita kläder med palmkvistar i sina händer. Och de ropade med hög röst: ”Frälsningen finns hos vår Gud, som sitter på tronen, och hos Lammet.”    Upp. 7:9-10

Frid,

Sophia

3 Comments

Filed under Uncategorized

3 responses to “Siklet

  1. mannemanu

    Alltid lika bra Sophia!

    /Manu

    > 29 apr. 2016 kl. 18:44 skrev Bibelbruk :
    >
    >
    >

Leave a Reply

