Du, Herre, är den ende

Kära vänner,

sitter på tåget från Stockholm på väg mot Åmål. För ett par dagar sedan vinkade jag av familjen som tog flyget mot Etiopien och Addis Abeba för att fortsätta livet och vardagen i vårt hem på Mekanissa. Själv blev jag dock kvar här. Det känns tungt och ensamt att stanna här själv men pga alla komplikationer med tvillingarna i magen som uppdagats denna sommar måste jag stanna i Sverige för att gå på kontroller varje vecka. Jag ska bo hemma hos min mamma i Åmål och försöka fylla mina dagar med uppbyggande saker såsom vila, andakter från “Pray as you go”, långsamma promenader, amarinja-plugg, ett och annat Hercules Poirot-avsnitt på kvällarna ihop med min mor. Förhoppningsvis kan jag i någon mån hålla upp amarinjan på egen hand så att jag tappar så lite som möjligt.

Livet alltså. Det kan vända sig och vrida sig i de mest oväntade riktningar och den här sommaren har jag verkligen blivit påmind om att vi människor inte kan kontrollera eller garantera vare sig nuet eller framtiden. När allt flyter på som vanligt kan man lätt leva i illusionen att det är man själv som styr och ställer i sitt liv. Att det är jag som upprätthåller mig själv och får allt att rulla. Men så händer något oväntat och man blir varse de villkor som vi ju alla egentligen lever under här på jorden: Vi kan inte styra över den framtid som ständigt möter oss. Det finns inga garantier att det kommer bli på det ena eller andra sättet. Vi vet helt enkelt ingenting om det och vi kan inte kontrollera det.

När denna vetskap sjunkit in framträder en sak mer än någon annan: Livet är en gåva, inte en rättighet. Varje stund av liv är en gåva; en vacker, värdefull och omtumlande gåva som räcks oss helt utan att vi förtjänar den eller kan kontrollera den. Vi kan inte begära någonting, ändå har Gud lovat oss att vad som än möter oss i framtiden så är Han där. Framtiden må vara oviss, fördold  för våra mänskliga ögon, men en sak vet vi, trots allt: Han är där. Han är framför oss, bakom oss, över oss och under oss. Med oss, i oss, runtomkring. Han bor i oss. Det är Han som är Herren över liv och död. Han som är Livets källa. Och Han förtjänar all vår ära.

Under sommaren har det blivit en del sömnlösa nätter för min del och då har jag passat på att lyssna på gamla sommar- och vinterprogram av pingstpastorn Tomas Sjödin. Det har varit väldigt upplyftande att höra honom berätta om de visdomar han förvärvat i livet. Dessa program rekommenderas starkt för alla som ännu inte hört dem. För ett par veckor sedan fick jag ett mejl från en vän med ett Tomas Sjödin-citat inklippt. Där stod bland annat:

“Man behöver inte räcka till. Det räcker med att finnas till. Allt utöver det är bonus.”

I Nehemjas bok beskrivs hur leviterna uppmanar folket att ställa sig upp och lovprisa Herren Gud, “han som är från evighet till evighet.” Folket berättar då sin historia, och som så ofta i GT, berättas den som en bön med Gud som huvudperson och huvudaktör. Han är den som räddat, agerat och ingripit i gudsfolkets liv. Folkets, och varje enskild människas liv, är en del av Guds stora berättelse. I Nehemja kap 9 inleder de sin berättelse:

“Må ditt ärofulla namn bli prisat,

det är upphöjt över allt vad lovsång heter.
Du, Herre, är den ende.
Himlen har du gjort,
himlarnas himmel och hela dess härskara,
jorden och allt som lever där,
haven och allt som finns i dem.
Du är den som ger liv åt allt,
och himlens härskara tillber dig.”
På liknande sätt får vi som lever idag se och förstå våra liv som en del av Guds berättelse. Med allt vad det innebär är vi med i Hans bok, deltagare i Hans verk, inte tvärtom (som man gärna får för sig). Vi är Hans.
Många kära hälsningar och välsignelser,
Sophia
6 Comments

Filed under Uncategorized

6 responses to “Du, Herre, är den ende

  1. “Livet är en gåva” Fint sagt min vän! Så ska jag också tänka.
    Tackar Gud för er, och för allt som trotts allt gått så bra denna sommaren.
    Kram, Sigrid

  2. Staffan

    Tack Sophia! Så bra skrivet och så sant. Jag skall nog börja lyssna på honom i höst, du har lyckats sälja in det :-)
    Ber för dig och familjen.
    /Staffan

  3. Hej! Om du vill höra mer av Tomas Sjödin så gå in på http://www.smyrnakyrkan.se . Sök på predikningar och där finns många att lyssna till av Tomas. Jag har också ett “sug” efter att lyssna till hans ord som ger mycket att tänka på.

  4. Tänker på dig och ber för dig och dina små nu Sophia!!

Leave a Reply

