Rått och gott

image

Så har vi firat etiopisk påsk också: klockan 05.30 – en timme före soluppgången – gav vi oss iväg till närmaste Mekane Yesus kyrka och tillsammans med hundratals andra som valt samma kyrka inväntade vi soluppgången med ljus i händerna.

Väldigt många hade då varit i kyrkan hela natten och vakat in gryningen. Det ortodoxa firandet (som för övrigt är totalt dominerande) innehåller dessutom en rejäl fest med början klockan 3 på natten då fastan bryts och man börjar äta kött igen.

Protestanter här bryr sig (precis som överallt annars i världen tyvärr) generellt sett inte om fastan men påskvakan har i alla fall inte försvunnit utan genomförs även i protestantiska kyrkor.

Med bön och lovsång såg vi så gryningen och påskdagen bryta in och fick proklamera att Herren lever.
image

Senare på dagen var vi bjudna till en ortodox familj och fick då smaka många av de traditionella kötträtterna som man äter till injeran (surdegspannkakan gjort på den etiopiska mjölsorten teff och som är basen i det etiopiska köket) som en del av firandet.

Vanligtvis äter man mycket vegetariska rätter men denna dag var det kött och endast kött som gällde: en märklig kontrast. Kyckling, lamm och nöt bör finnas att välja på om familjen är rik nog, vilket den var i vårt fall.

Vi fick dessutom tillfälle att smaka på delikatessernas delikatess: gored gored: rått, nyslaktat kött skuret till rejäla tärningar som man äter som de är eller doppar i peppar eller i en särskild smör- och pepparsås. Oerhört gott om än lite märkligt till en början för en västerlänning. Det finns ytterligare varianter på rått kött här (kitfo och tere siga) och som vi förstår på andra missionärer så är det vanligt att man som hedersgäst blir bjuden på någon av dessa tre specialiteter, särskilt ute på landet.

I Bibeln finns inga särskilda bestämmelser kring rått kött förutom kring påskalammet som inte får ätas rått eller kokt utan skall vara stekt över eld (Ex 12:9).

Däremot har lagen om förbud att äta blod (Lev 17:12 bla) gjort att rått kött betraktas med skepsis av rabbinerna som dessutom ser förtärandet av rått kött som indikation på att något inte står rätt till med personens relation till köttet: är det månne stulet? (Talmud, traktat Sanhedrin 70a).

Kanske hämtar de också sin skepsis från de varnartiga prästsönerna Hofni och Pinechas som var så giriga på kött att de åt det rått (1 Sam 2:15). Rått kött är heller inte alldeles säkert utan blod i en judes ögon (om det inte avblodats med hjälp av tex salt) och faktum är att det som här översätts ”rått” rent bokstavligt skulle kunna översättas ”med liv” (hebr. im-chai) dvs blodigt, (eftersom livet anses vara i just blodet Lev 17:12). Inte undra på att Hofni och Pinechas var förbrytare av grövsta sort: förutom att regelmässigt begå äktenskapsbrott och sexuella övergrepp åt de också möjligen blod och allt detta på själva tabernakelområdet.

Det är därför mycket intressant att notera hur den – nu försvinnande lilla – minoriteten etiopiska judar (ofta kallade vid öknamnet falashas) absolut inte kan tänka sig att äta gored gored, kitfo eller tere siga utan ser det som något avskyvärt.

Det finns dock idag inget principiellt rabbinskt förbud mot rått kött: är bara blodet borta enligt alla konstens regler (dessa är btw många då kosherslakt är synnerligen invecklat) så är köttet ätbart och kosher. Utom gällande påskalammet förstås (vilket dock inte har slaktats och ätits sedan templet förstördes år 70), vars slakt och kött dessutom är omgärdat med en mängd ytterligare föreskrifter för att särskilja det från allt annat kött och på så sätt göra sedermåltiden till något signifikant annorlunda.

Inte minst gällande blodet som tillskillnad från annat slaktblod inte bara skulle gjutas ut på marken eller stänkas på altaret utan strykas på dörrposten som ett tecken på att hushållet stod under Lammets blods beskydd.

Just grillning – tillagningsmetoden för påskalammet – anses fö i rabbinsk judendom vara den enda tillagningsmetod som eliminerar alla blodrester i köttet även i kött som inte avblodats med salt (vilket annars är det normala för kosherslaktat kött).

När Jesus firar sin sista måltid tillsammans med lärjungarna på sedermanér men utan just påskalamm är det något oerhört. Istället för kött på bordet refererar han indirekt till sig själv som detta lamm genom att göra måltidens bröd och vin till kropp och blod. Mest oerhört är kanske ändå orden ”gör detta till minne av mig” (Luk 22:19): påsken firas ju till minne av Exodus (Ex 12:14), av judarna ansett som det största undret i historien. Nu skall påsken istället firas till minne av Jesus vars offer trumfar ut till och med den första påskens. Den första påsken handlade om att föra en liten utvald folkgrupp från slaveri i Egypten till frihet i Kaanan. Jesus påskoffer handlar om att föra hela mänskligheten från slaveriet under synden och döden till friheten och det eviga livet i Faderns rike. Säga vad man vill, men är detta sant så är det faktiskt större än Exodus. Inte undra på att det är det vi skall minnas när vi firar. Naturligtvis utan att glömma den första påskens offrade och över eld stekta lamm.

Advertisements

4 Comments

Filed under Uncategorized

4 responses to “Rått och gott

  1. Hej!
    Jag måste bara säga att er blogg snabbt seglat upp som en av mina favoriter! Jag gillar verkligen detta att få en inblick i er vardag, OCH en rejäl dos med spännande kuriosa OCH intressanta fakta OCH predikan av evangelium!
    Tack!
    Var välsignade i ert arbete och uppdrag och vardag med Herren!
    /Johanna Lundström, Örnsköldsvik

  2. Nina Westberg

    Hej allihop. Vilken underbar bild av Sophia med sömngnussiga söner som väntar in gryningen med tända ljus i händerna! Blev ingen av er magsjuk av det råa köttet? Jag har vakat men aldrig varit på påskvaka i någon kyrka. Den brukar dessutom sluta redan vid tolvslaget har jag sett. Skulle vara fint att vaka in påskmorgonen tillsammans med andra någonstans. / Klockan är visst halv två, måste sova nu. Godnatt. / Nina

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s