Återbesök hos den lilla grisen på det gröna pappret

Jaha! Så var det dags igen! Att sätta den lilla grisen över/under/framför/bakom/ovanför det gröna pappret (kanske ni som följt bloggen sedan England minns mitt förra inlägg om detta?). Det visar sig nämligen att språkskolan här i Addis använder sig av exakt samma metod som man använde när vi fick prova på att lära oss armeniska under min utbildning i Gloucester. Döm om min förvåning när jag såg att det t o m var samma bilder! :) Det är sååå roligt att ha kommit igång med amarinjan. På bilden här ser ni några av mina klasskamrater (tillsammans med vår lärare) studera pronomen. Läraren talar, vi lyssnar, pekar och utför. Kul och intensivt!

Det slår mig att vissa ord är lättare att lära in och jag ser ett viss samband mellan dem. Ord som lejon, farfar, tiger, groda, mormor, råtta, bok, penna, soffa, hoppa, springa, snabel, blomma och kam fastnar lätt. Medan ord som kvast, skärbräda, kastrull, stekpanna och ugn inte gör det. It makes sense. Jag har ju aldrig riktigt fastnat för matlagning….

“Repetition är studiernas moder” har det ofta sagts. Och det är sant. För att minnas måste vi om och om igen tala om det vi ska minnas, berätta om det, tänka på det, diskutera det, använda det. När vi berättar om något är det som om vi genomlever det en gång till. Glosan, frasen, händelsen, flyter upp i vårt medvetande, istället för att sjunka långt långt ner i dyn och till slut glömmas bort.

Även Gud vet att vi människor fungerar såhär. Därför uppmanar Han oss att berätta om Hans under för varandra, för nya generationer. Att PÅMINNA varandra om vad vi faktiskt har sett, hört och upplevt. För ack, vad det är lätt att glömma…

I 5 Mos 4 står:

“Men akta dig mycket noga för att glömma vad du såg med egna ögon. Bevara det i minnet så länge du lever, och undervisa dina barn och barnbarn om det,  om den dag då du vid Horeb stod inför Herren, din Gud. Herren sade till mig: ”Kalla samman folket åt mig! Jag skall låta dem höra mina ord, så att de lär sig att frukta mig, så länge de lever på jorden, och lär sina barn detsamma.”  Då kom ni fram och ställde er nedanför berget. Berget brann och elden nådde ända in i himlen. Det var mörker, moln och töcken.  Herren talade till er ur elden. Orden hörde ni, men ni såg ingen gestalt, ni hörde bara en röst.  Han förkunnade sitt förbund för er och befallde er att hålla det: de tio budorden, som han skrev på två stentavlor.  Då befallde Herren mig att lära er stadgar och föreskrifter, som ni skall lyda i det land ni går över till och tar i besittning.”

Frid!

Sophia

amhariska

2 Comments

Filed under Uncategorized

2 responses to “Återbesök hos den lilla grisen på det gröna pappret

  1. Nina Westberg

    Hej Elisas och Sophia. Jag var kanske den första att läsa ert nya brev på bibelbruk! För att lära dig hushållsorden så får du väl börja kombinera dom med något eller någon du älskar då du lärt dig lite mer av språket. Typ Elias rengör den skitiga ugnen. Gabriel har en läcker mango på skärbrädan. Eller något hemskt “dammet kryllade av ohyra”, den berusade mannen jagade oss med en kvast”. Nu ska ge hönsen gröt kokad på gratisbröd från en butik, (gått ut på datumet) mjölk och havregryn och sedan klä mig och åka och titta på det där huset i Bortan. / Kram. Nina

  2. Hej Nina! haha :) Tack för tipsen!

Leave a Reply

