Bakning på hög höjd

pumpaOrienteringskursen fortsätter och idag har vi fått lära oss några tips och trix om hur man lagar mat när man bor på hög höjd (Addis ligger ju 2500 möh). Det är nämligen inte helt enkelt att få till matlagning och bakning här. Bland annat behövs mindre jäst (pga lägre lufttryck) och mer vätska när man bakar eftersom allt annars blir så torrt.

Vi bakade ett pumpabröd tillsammans (bilden gör det inte ALLS rättvisa – det var en fantastiskt saftig och god och limpa!). Pumpan kokades med skal i en tryckkokare och var mjuk och färdig på 5 (!) minuter. Ska börja leta efter en sådan magisk mackapär så snart jag får tillfälle.

Jag uppskattar verkligen att lära mig matlagningstekniker som passar förhållandena här i Addis och eftersom mina matlagningssessioner hemma i köket inte direkt går från klarhet till klarhet är jag glad för all hjälp jag kan få. Syltkakorna jag bakade häromdagen, till exempel, liknande mest platta vulkaner (om sådana hade funnits) med pågående utbrott….

Ger mig nu ut på hal apokryfisk is och ger er följande uttalande från Jesus Syraks vishet 30:25:

“Den som har ett ljust sinne och är glad i mat
förmår uppskatta det han får att äta.”

Återstår nu bara att önska alla en riktigt god helg!

//Sophia

3 Comments

Filed under Uncategorized

3 responses to “Bakning på hög höjd

  1. Jennie Hallgren

    hejja er! härligt att möta er i addis och att läsa om er här. ni är underbara! kram

  2. Rose Bergvall

    Mums mums pumpabröd! I saknad av en tryckkokare, bakar jag pumpan med skal i ugnen och när den är färdig kan jag helt enkelt skrapa ur den mjuka pumpan ur skalet. Förresten det går fint att frysa pumpamoset.
    Det är roligt att få era vardags skildringar :).
    Kram,
    Rose

Leave a Reply

