Humanist –> Naturvetare/ART

Hej alla fina vänner!

Den lite kryptiska rubriken får ni en förklaring till längre ner.

Ja, nu är det fredag och det känns mer än välkommet. Den här veckan har gått väldigt snabbt och varit väldigt bra. Gabriel och Josef har nu verkligen börjat trivas i skolan och är i full fart med sin långläxa: att hitta på och bygga ett eget romerskt brädspel. De har många läxor som ska göras varje dag och utöver dessa alltså även en långläxa som sträcker sig över nästan hela terminen. De är väldigt exalterade över spelbygget- fantasin flödar! Ska visa resultatet om en dryg månad när den är färdig.

I min värld (dvs ART-kursen: Assignment Related Training) är det formler för hela slanten. Nästan. Med undantag för sociolingvistiken som vi började med idag. Vi har diskuterat den minst sagt svårgreppbara skillnaden mellan språk och dialekter. Den amerikanska lingvisten Einar Haugen har den mest klockrena definitionen:”Ett språk är en dialekt med en armé och en flotta”. Blir bättre ju mer jag tänker på det!

Men annars går mitt liv i formlernas tecken. I grammatiken lär vi oss hur meningars ordföljd och struktur (syntax) kan länkas ihop med ords mening (semantik). Länkarna däremellan är (för mig) en outforskad värld som beskrivs med hjälp av matematiska formler – ju mer kompakta desto elegantare! I fonologin är det samma visa. Där lär vi oss regler för hur ljud förändras för att bli mer lika sin omgivning. Där är det dock inga universella regler, alla språk har sina egna. En enkel regel som finns i svenskan är att aspirerade p:n, som i ordet potta (uttalas pʰotta med ett litet h efter p:et), blir oaspirerade (dvs uttalas utan h) när det föregås av s, som i spotta. Detta uttrycks med följande formel:

pʰ –>p/s_    vilket utläses pʰ blir till p i miljön av ett föregående s.

Ja, ni förstår att det är en utmaning för en humanist som jag. Jag är ju van vid humaniora och samhällsvetenskapliga studier och matten trodde jag att jag hade lagt bakom mig i åk 2 på gymnasiet när jag läste min sista mattekurs. Men nu har den återvänt till mitt liv med buller och bong. Och det är jag glad för!

Så, nu kanske ni kan utläsa rubriken. :)

Dagens bibelord kommer från Daniel 1:17:

“Gud hade gett de fyra unga männen kunskap och insikt i skrifter och vishet av alla slag, och Daniel förstod sig på allt vad syner och drömmar heter.”

Det är bra att bli påmind om ibland, att det är Gud som skänker oss människor alla våra olika kunskaper och färdigheter. Ingenting har vi, som inte är givet av Honom, som är källan till all kunskap och allt liv.

Auf Wiedersehen!

//Sophia

Trött –> Utvilad/helg_

Leave a comment

Filed under Uncategorized

Leave a Reply

