Hur vet du det?

Ur ett översättningsperspektiv är det spännande att vissa språk måste markera informationskälla, dvs. varifrån de fått en viss information. Om jag vill säga “Hanna spelar fotboll” på Hixkaryana (ett språk som talas i Brasilien) måste jag indikera om jag vet detta för att jag har sett det  eller om jag vet det för att någon har sagt det till mig (hörsägen). Som bibelöversättare ställs man inför en del spännande val när man ska översätta t ex. evangelierna till detta språk. Man måste helt enkelt välja hur evangelisterna själva, och alla de personer som talar i evangelierna, kan veta det de vet. Är det för att de sett det med egna ögon eller för att någon annan berättat det för dem?

Jag är nu inne på den tredje veckan i min kurs och om jag ska välja två adjektiv som beskriver mitt tillstånd just nu blir det nog: Intresserad och trött. Det är mycket nytt att ta in på kort tid och dessutom ska allt processas på ett andraspråk (för min del). Det märks att min hjärna är långsammare på engelska än på svenska. Efter en dags föreläsningar och läxor har min hjärna antagit ett amöbaliknande tillstånd. Då är det skönt att ha sinnen att aktivera. Det slår mig hur viktiga människans sinnen är för rekreation. Att uppleva skapelsen, supa in den holistiskt (utan att nödvändigtvis analysera dess olika element)  är ljuvligt. Att få lämna biblioteket och gå ut och höra, känna och se Guds skapelse – tack och lov för det!

För ett par helger sedan var vi och hälsade på Lena Harris och hennes (relativt) nyblivne make Steve i den lilla pittoreska byn Avoncliff. Det var verkligen roligt att träffas!

bildGabriel och Josef och vi vuxna njöt av att plocka björnbär och ta in allt det gröna vi såg. Det blir tydligt i sådana ögonblick, att hela skapelsen prisar Herren, att Han ÄR DEN HAN ÄR:

“Prisa honom, sol och måne,
prisa honom, alla strålande stjärnor.
Prisa honom, du himlarnas himmel,
du vatten ovanför himlen.
De skall prisa Herrens namn,
ty han befallde och de skapades.
Han gav dem deras plats för evig tid,
bestämde en ordning som aldrig förgår.
Prisa Herren på jorden,
havsdjur och väldiga djup,
blixt och hagel, snö och dimma,
du stormvind som gör vad han befaller,
alla höjder och berg,
alla fruktträd och cedrar,
1vilda djur och boskap,
kräldjur och flygande fåglar,
alla jordens kungar och folk,
alla dess furstar och domare,
ynglingar och flickor,
gamla och unga.
De skall prisa Herrens namn,
hans namn är det enda upphöjda,
över jord och himmel är hans majestät.”      Ps 148
Chau!
//Sophia
2 Comments

Filed under Uncategorized

2 responses to “Hur vet du det?

  1. Va? Lena som var präst här förut? Fett coolt!
    Har läst ikapp nu och njutit av inläggen ni skrivit. Kul att få lite update, veta att ni lever osv!
    Men man saknar er, det ska ni veta!
    Kram

    • Hej Sigrid!
      Fint att höra från dig! Saknar dig med, det ska DU veta! :) Vi ses vid jul, eller hur? Det är snart. Fr om den 15 november, dvs nästa vecka, får jag t o m börja lyssna på julmusik….haha! Önskar dig en fin helg, vännen!

Leave a Reply

